פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם? גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם?
גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

החטיפ החודשי - הכנסת עורכים

רוצים לקבל טיפים לפני כולם? הירשמו לניוזלטר החודשי

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

פוסטים אחרונים

טיפים אחרונים

מאחורי המקלדת עם מוש בן בסט

מוש בן בסט התחיל את דרכו באומנויות הבמה עוד מילדות והופיע בעיקר בקדמת הבמה. במהלך הדרך, עשה את המעבר מאור הזרקורים למאחורי הקלעים, היישר לחדר העריכה.

מאז, הוא עורך כבר מעל ל-20 שנה. ברזומה שלו תוכלו למצוא אלפי פרומואים לתוכניות כמו 'המירוץ למיליון', 'הישרדות', 'האח הגדול', 'THE VOICE', 'אקס פקטור', 'משחקי השף', הפרומואים התדמיתיים של ערוץ 'רשת 13', פתיחים של תוכניות וסיקוונסים של פתיחת עונות. חוץ מזה, גם ערך סרטים קצרים ודרמות כמו 'רינה ואריק לנצח' ו'מעורב ירושלמי'.

מוש משתף אותנו כיצד גילה את אהבתו לעולם העריכה, איך התגלגל להיות עורך פרומואים בכיר, למה 'גודיז', 'שלד חזק' ומוסיקה הם 3 הדברים החשובים ביותר בפרומואים, וגם למה עריכת פרומואים דורשת פרפקציוניזם.

 

מוש, ספר לנו קצת עלייך

מגיל ילדות ועד גיל 30 עסקתי באומנויות הבמה – זמר, שחקן וגם Singer song writer.

מלהקה צבאית דרך מופעים והרכבים רבים כזמר, יצירה והוצאת אלבום שירים, שחקן תיאטרון חיפה ('משחקים בחצר האחורית'), שחקן בסדרות טלוויזיה ('ענין של זמן', 'עשרים פלוס').

לאורך כל התקופה הרגשתי שלא הגעתי עדיין למקום בו אני ממקסם את היכולות שלי, עד שגיליתי את עולם העריכה ועשיתי את המעבר הקיצוני מאור הזרקורים ומחיאות הכפיים לחדר העריכה החשוך והאינטימי.

 

איך הגעת לתחום העריכה?

התחלתי לצלם ולערוך בבית (מצלמה ל-vhs) את כל סרטי החתונות של החברים.

ההנאה מהעבודה הסיזיפית הזאת הייתה עצומה ומפתיעה, והתחושה בזמן הקרנת הסרטים באירועים הייתה מרגשת יותר מכל הופעה בה הופעתי. בנוסף, הרגשתי שאני לא רע בעניין החדש שגיליתי.

ניגשתי ללימודי עריכה (cut to cut) בוידיאו סוניק ומיד אח"כ נשאבתי לעולם ה-Avid.

 

איך בכלל מגיעים לערוך להיות עורך פרומואים בכיר? שתף אותנו בתהליך וטיפים חשובים לדרך

לעריכת פרומואים הגעתי במקרה – נפתחה לי הזדמנות לעשות טסט במחלקת הפרומו המיתולוגית של הכבלים (ICP). אחרי ליל עריכה בו לא מצאתי את ידיי ורגליי, לקראת הבוקר משהו פתאום התבהר ופרומו לא רע נראה על הטיים ליין. וזהו. התחלתי לעבוד וצללתי לעולם הפרומו.

התאהבתי ביצירתיות שנובעת מכך שכל פרומו מבקש קריאייטיב אחר, בעבודת הצוות, במיידיות, ומאוחר יותר, כשעברתי לערוץ מסחרי, גם בכך שהעבודה שלי הופכת לשיח מיד כשהיא עולה לאוויר ויש לה השפעה מכרעת על הצפייה.

קצב ומוסיקה שהם חלק ממני וגם היותי שחקן (לשעבר) עזרו לי מאוד.

 

תפקיד העורך במחלקת פרומו רחב יותר. העורך הוא גם הבמאי – עובד מול מנהל קריאייטיב, מול קופירייטר, מעצב, אנימטור ועורך סאונד. מקבל לאישורים כל דבר לפני שעולה לשידור. במקרים רבים גם מביים צילומים לפרומו.

בשלב מסוים מוניתי למנהל קריאייטיב של מחלקת הפרומו בכבלים, אבל חדר העריכה קרא לי לחזור אליו וב-15 השנים האחרונות אני עורך-במאי הבית בפרומו רשת.

 

ברזומה שלך יש המון פרומואים, מהם 3 הטיפים החשובים ביותר בעינייך לעריכת פרומו?

1. מוסיקה:

בפרומו – מוסיקה או שיר מדויק הם קריטיים.

מוסיקה צריכה להיות בתדר הנכון שנדרש מכל מוצר, שתהיה פרשית ולא לעוסה.

לרוב, טראק טוב לפרומו מורכב מפארטים שונים ומתפתחים. לכן, דרוש לעורך מאגרי מוסיקה גדולים, ובפרויקטים חשובים גם זמן חיפוש לשיר 'בינגו' שיעשה את ההבדל.

וכמובן, מיומנות לערוך מוסיקה בטיימליין קצרצר.

 

2. 'גודיז':

אמנות הצמצום והזיקוק ל'גודיז' חשובה ביותר.

אני משקיע לא מעט זמן בזה משום ש'גודיז' טובים יביאו את כל האופציות במהירות לטיימליין וימקדו אותי בעריכה עצמה בלי צורך לחזור לפרקים או לגלם.

מעונה שלמה של ריאליטי אין צורך ביותר משעה וחצי של 'גודיז'. מתכנית יחידה אין צורך ביותר מעשר דקות. כמובן שהמיומנות מגיעה עם הזמן: מה יכנס לגודיז ומה לא, מהו סינק או שוט פרומאיסטי ומה לא. (לעיתים בניגוד למה שיעבוד בתכנית עצמה, ולעיתים למען הוצאה מהקשר לטובת סיפור פרומואיסטי).

 

3. 'שלד חזק’:

אורך פרומו נע בין 10 שנ' ל-70 שנ'. פתיח לעונה יכול להגיע ל-3-5 דק'. למרות הזמן הקצר, פרומו עובר תהליך כמו כל סרט – הוא מחולק לפרקים, עם התחלה, אמצע, סוף (ויותר).

בניגוד לז'אנרים אחרים, עריכת אסמבלי לא רלוונטית בפרומו. בעיניי חשוב עוד לפני שעורכים שוטים וסינקים, ליצור שלד על הטיימליין של מוסיקה וקופי שיש בו את ה-Ride הנכון של התסריט, שיגרום לצופה להדביק את העיניים והאוזניים למסך. כשיש 'שלד חזק' אפשר להכניס בו בקלות שוטים וסינקים, לבדוק ולהחליף באחרים בלי לגרום לזעזועים בטיימליין. שלד כזה גם מאפשר בקלות להחליף מוסיקה.

 

ספר לנו על פרויקט שהיה משמעותי עבורך והבנת בזכותו משהו חדש על עצמך, או על תהליך העריכה?

כל פרויקט שהכניס אותי לעולם חדש ואיתגר אותי, מזכיר לי כמה אני אוהב את המקצוע הזה.

לאחרונה ערכתי את סרטה הראשון של אחינעם קפון "הוא יכול לישון על הספה", שזכה בציון לשבח בפסטיבל ירושלים, והבנתי שהגיע הזמן לעבור מהקצרצר לארוך, מפרומו לתוכן, מריאליטי לדרמה. ואכן, בקרוב אתחיל עריכה של סידרת דרמה מאוד מסקרנת.

 

איך אתה ניגש לעבוד על פרויקט חדש? האם יש לך שיטת עבודה מסוימת? 

לקמפיין לעונה חדשה אני מקדיש כאמור זמן רב בצפייה וארגון 'גודיז'.

לקמפיין השקה יש אסטרטגיה שיווקית, הוא מורכב מכמה פרומואים שיש להם תפקידים שונים: משלב הסקרנות (טיזר), דרך סרט עונתי שמייצר עניין ושיח (מחומרים של העונה, או מחומרים שמצולמים במיוחד, או גם וגם) עד הפרומו שמכוון את הצופה ליום ושעה ('הארד סייל'). לכן, שלב התכנון של כל המהלכים הוא חשוב.

בעריכה עצמה אני בדר"כ מתחיל מעריכת מוסיקה (כולל ברייקים) בהתאם לתסריט. הרבה פעמים אפשר לדעת כבר בשלב הזה, עוד לפני שנערך שוט אחד, אם הפרומו יעבוד.

למוסיקה אני מוסיף כותרות ורק אז ניגש ל'גודיז' ומתחיל למלא את החלקים השונים של הפרומו.

 

פרומו הוא 'מעבדת עריכה' – משחקים, בודקים ומנסים מרכיבים רבים עד שנוצרת הכימיה הנכונה.

אני פותח הרבה ערוצי וידיאו – למשל, אם אני יודע שבמקום מסוים הגיבור יבכה, אוסיף אחד מעל השני כמה וכמה אופציות כאלו.

אני אפתח ורסיה חדשה במקרה שארצה לבדוק סינק אחר או לעשות שינוי מהותי בטיימליין. הרבה פעמים חוזרים אחורה לחלקים מוורסיות מוקדמות ומצרפים לוורסיות חדשות.

כל פריים חשוב: צריך למצוא את ה-Trim המדויק בשוט, את 'רגע' הברייק, בכמה פריימים יראו את אומר הסינק לעומת הכיסוי הוויזואלי וכו' – עריכת פרומו מצריכה פרפקציוניזם ברמות הגבוהות.

 

טיפ אחרון שהיית שמח לדעת כשרק נכנסת לעולם העריכה?

אם כל מה שעשית השבוע ניזרק לפח ומתחילים מחדש כי הקונספט לא עובד, זה חלק מהתהליך.

אם השעה 16:00 ואתה נאלץ להתחיל מהתחלה את הפרומו שחייב להיות משודר ב-20:00, לתוכנית שתשודר בשעה 21:00 – אין סיבה להילחץ. תנשום עמוק ותיהנה מהאתגר.

 

* אם יש לכם שאלות נוספות למוש, אתם מוזמנים לשאול אותו בתגובות למטה או בתגובות לפוסט בפייסבוק שבו היא מתוייג – ממש כאן.

* לקריאת כתבות נוספות בפינה "מאחורי המקלדת" – כנסו לכאן.

איך אתם יותר אוהבים להתעדכן? במייל או בפייסבוק?

רוצים להירשם לניוזלטר ולקבל מייל
כשיעלו טיפים ומאמרים חדשים?

חושבים שהמאמר יכול להועיל לעורכות ועורכים אחרים? שתפו אותם :)

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. תותח ומלך

  2. מדהים…כמה תשוקה…סדרת דרמה?מצפה בסקרנות…

  3. אהוב מוכשר

  4. אוהב מאד את יכולות הניסוח שלך, הויזואלית, המילולית והמעשיות שמהדהדת דרכן. שאפו!

כתיבת תגובה

רוצים לקבל טיפים לפני כולם?

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?
אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?

אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

סגירת תפריט