פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם? גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם?
גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

החטיפ החודשי - הכנסת עורכים

רוצים לקבל טיפים לפני כולם? הירשמו לניוזלטר החודשי

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

פוסטים אחרונים

טיפים אחרונים

מאחורי המקלדת - ירון ליבנה - הכנסת עורכים

מאחורי המקלדת עם ירון ליבנה

את ירון רובנו מכירים בזכות הידע המעמיק שלו על תוכנת Avid, שאותו הוא תמיד משתף בנדיבות רחבה. מעבר להבנה העמוקה שלו בצד הטכני והלימודי של התוכנה, הוא עורך כבר מעל לעשרים שנה.

בתחילת דרכו, ערך סרטי סטודנטים וסרטים לחברות. בהמשך דרכו, מבלי שתיכנן, החל לערוך סרטי דוקו ומצא חיבור אמיתי.

סרט הדוקו המלא הראשון שערך היה 'להתחתן עם בית חרושת לגלידה' של רני מדין, שפתח ב"דוק אביב" ומשודר עדיין ב"יס דוקו" למרות שעברו חמש שנים. סרט הדוקו השני באורך מלא שערך היה 'מאה מליון צפיות' של איתמר רוז שיוקרן ב"יס" מאוחר יותר השנה ויוצג בפסטיבל חיפה בסוכות.

ירון ליבנה

 

ירון, ספר לנו קצת עלייך

אני אבא לארבעה, בן 46.
תמיד אהבתי קולנוע, לא חלמתי לעסוק בזה.
כשהשתחררתי מהצבא נרשמתי לקורס בסינמטק ירושלים לבדוק אם מעניין אותי ללמוד את זה ונתפסתי.
עשיתי תואר ראשון באונ׳ תל אביב ותואר שני, שלא השלמתי.
אני עורך מאז שסיימתי ללמוד. ערכתי בהתחלה סרטי סטודנטים כדי להתחיל.
במקביל התחלתי לערוך סרטים לחברות, מה שמכונה בטעות סרטי תדמית. מצאתי הרבה עניין בעולם הזה. אני איש סקרן וזה מרתק להיכנס למלא עולמות לשבוע שבועיים, בתחומים לא קשורים.

בשנים האחרונות אני עוסק בעיקר בדוקו ומלמד. ללמד תמיד אהבתי, ובזמן האחרון כשרוב זמני מוקדש לדוקו, החלטתי את הזמן שנותר בין המשמרות להקדיש להוראה ולא לסרטים קצרים. מצאתי ששני העיסוקים ממלאים ומזינים, ובעיקר מרעננים האחד את השני.

ערכתי עם השנים כל מיני סרטי דוקו לא בפורמט מלא, המעניינים ביניהם – מאחורי הקלעים של ׳עג׳מי׳ וסרט על בי״ס לאומנות הבוסתן בנתניה שנקרא ׳ללכת עם הלב׳.

כרגע אני עורך את סרט הדוקו באורך מלא השלישי שלי (הבמאים שאני עובד איתם משלימים סרט בשנים רבות…).

 

איך הגעת לעולם העריכה?

תמיד התעסקתי בוידאו. עוד בילדות חיברתי מצלמה לוידאו ביתי וערכתי. בצבא, למרות שהייתי בשריון, למדתי לערוך על מערכות Cut to Cut.

כשהתחלתי ללמוד קולנוע לא חשבתי שזה יהיה הכיוון. בין שנה ב' ל-ג׳ לא עשיתי סרט קיץ כמו חלק מהסטודנטים, וראש המגמה אמר לי שאני צריך לפחות לערוך סרט, אחרת השנה שמבוססת על צפייה וביקורת על פרויקטי הקיץ תתבזבז. באותו יום סידרתי לי לערוך שני סרטי סטודנטים. התאהבתי, ומאז אני עורך.

 

איך אתה ניגש לעבוד על פרויקט חדש? האם יש לך שיטת עבודה מסוימת?

למדתי דווקא מהסרטים הקצרים הרבים שערכתי שלעבוד בתהליך הנכון זה סופר חשוב. אני מסדר טיפה, ואז עושה צפיה, כשתוך כדי הצפיה אני בונה אסמבלים ארוכים מופרדים לפי נושאים/דמויות/לוקיישנים/שלבים בסרט, תלוי בפרויקט.

לא משנה כמה קצר וברור הפרויקט, אני לא מוותר על השלב הזה, שאני קורא לו ׳עיכול החומרים׳.
אם עושים אותו כמו שצריך – כשמסיימים אותו יודעים איך להמשיך.

 

ספר לנו על פרויקט שהיה משמעותי עבורך והבנת בזכותו משהו חדש על עצמך, או על תהליך העריכה?

במהלך העבודה על ׳גלידה׳, סרט שעוסק במשפחת שטראוס ה-יקים והבמאי הוא חלק ממנה – הבנתי שאני יקה.

אמא שלי שוויצרית ואבא שלי חצי אוסטרי. לא ראיתי את עצמי כיקה עד שקלטתי כמה יש משותף ביני, בין הדמויות בסרט ובין הבמאי שלצידי.

זה היה משעשע והשפיע על איך שאני תופס את עצמי ואיך שאני מנתח את מה שמוביל אותי. לדוגמה – בסרט הנוכחי אני ואותו במאי לפעמים אומרים לעצמנו – בוא רגע נהיה פחות יקים, נשתולל. נעשה תהליך פחות מוסדר, יותר אינטואיטיבי. כלומר זיהיתי את הצדדים הקפדניים, הקשיחים, המדוייקים באישיותי כנובעים משם.

אלה צדדים שמאוד טובים לעורך – סדר, עמידה בלו״ז, מילה זו מילה וכו׳. בניגוד לאיזו חלוקה טפשית בראש של הרבה אנשים, הצדדים האלה לא מנוגדים ליצירתיות ורגש. הם אפילו מעלים אותם.

 

היום אתה עורך בעיקר דוקו. תוכל לספר לנו מה הוביל אותך למקום הזה?

כשהתחלתי ללמוד קולנוע לא הלכתי לשום שיעור על דוקו. הייתי ילד בראש וזה לא עניין אותי. בין התואר הראשון לשני, התרחשה הלמידה האמיתית שלי, והתחלתי להבין מה זה קולנוע, מה זו אומנות ובעצם מה זה החיים – ואז דוקו התחיל לעניין אותי הרבה יותר מעלילתי. בתואר השני כבר למדתי בעיקר דוקו.

אני לא רואה את ההפרדה בין דוקו לעלילתי ככזו מוחלטת, בטח שלא הבדל כזה גדול בתהליך.
אני משער שהלכתי לכיוון של דוקו כי זה מה שהבמאים שעבדתי איתם עשו… זו לא היתה בחירה מודעת, אבל אני מוכן לחתום על לערוך כל חיי סרטי דוקו.

 

ספר לנו על 2 קיצורים במקלדת שלך שאתה לא יכול להסתדר בלעדיהם

המקלדת של ירון ליבנה

מעבר לסטנדרטיים – Head/Tail fade המאפשרים לעשות דיזולבים במהירות. זה בעיקר משמש אותי לסאונד. (נמצאים במקשים U ו-Y).

Top+Tail המאפשרים לחתוך קליפים בקלות. (נמצאים במקשים Shift+Y/U).

בנוסף גם Dynamic Play (האפשרות לנגן את הטיימליין יותר מהר מהרגיל אבל פחות מפי שתיים) שחוסך זמן עצום בדוקו, בצפיה בראיונות ואפילו בגרסאות עריכה.
(נמצא אצלי במקלדת ב-Shift+J/L).

 

ואם אפשר עוד קצת פירוט על חלק מהקיצורים המיוחדים במקלדת שלך?

אני משתמש לא מעט ב-Shift.

שמתי במקלדת עם Shift כל מיני פקודות לכלים, לטיימליין ולבינים.

למשל: Restore Default Patch ,Fill Sorted, Source Browser, Expert Render.

המקלדת של ירון ליבנה - עם שיפט

* Shift+R (קיצור All) – עושה Refresh All בסיקוונס (מכיל שינויים של סורס סטינגס על סיקוונס שהשוטים כבר בתוכו).

* Shift+F (קיצור FS) עושה Fill Shorted בבין.

* Shift+B (קיצור HS) – מסתיר את ה-Side Bar בבין קונטיינר (גרסה 2019).

* Shift+Tמסמן אין ואאוט בין שני המרקרים שהכי קרובים לסמן.

* Shift+D (קיצור RD) – עושה Restore Default Patch.

 

טיפ אחרון שהיית שמח לדעת כשרק נכנסת לעולם העריכה?

לא כולם זורחים מיד. אם אתה לא כוכב כבר בלימודים, זה לא אומר שאתה לא טוב. לכל אחד יש את הקצב שלו.

 

רוצים גם לקחת חלק או להמליץ על עורכות ועורכים שיכולים להתאים לפינה – דברו איתי.

אם יש לכם שאלות נוספות לירון, אתם מוזמנים לשאול אותו בתגובות לפוסט בפייסבוק שבו הוא מתוייג – ממש כאן.

איך אתם יותר אוהבים להתעדכן? במייל או בפייסבוק?

רוצים להירשם לניוזלטר ולקבל מייל
אחת לחודש עם כל הטיפים החדשים?

חושבים שהמאמר יכול להועיל לעורכות ועורכים אחרים? שתפו אותם :)

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

כתיבת תגובה

רוצים לקבל טיפים לפני כולם?

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?
אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?

אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

סגירת תפריט