עומרי צלמונה עורך כבר שנים רבות בתעשייה. בין הפרויקטים שערך תוכלו למצוא את "פאודה", "כפולים", "פמת"א", "אלנבי", "לאהוב את אנה", "היפה והחנון", "אקס פקטור", "הכוכב הבא" ועוד רבים אחרים.
בשנת 2015 זכה ביחד עם דני רפיח בפרס עריכת התמונה הטובה ביותר בטקס פרסי הטלוויזיה, על עבודת העריכה שלו בסדרה "פאודה". בשנת 2017 זכה שוב ביחד עם בועז מן וסרחיו ליבמן על עריכת העונה ה-2 של הסדרה.
בימים אלו, הוא עורך סדרת דרמה מלחמתית אמריקאית צרפתית על מלחמת האזרחים בסוריה שנקראת "No Man's Land". פרויקט מאתגר בהרבה שפות שביים עודד רסקין.
עומרי משתף אותנו בפרויקט הראשון שהיה קפיצת המדרגה בקריירה שלו, בשלושה טיפים לעריכת סצנות פעולה ומזכיר לנו שיחסי אנוש לא פחות חשובים ממקצועיות וניסיון.
עומרי, ספר לנו קצת עלייך
אני עורך כבר בערך 17 שנה אבל כל פרויקט קצת מרגיש כמו הראשון שלי. נשוי ואבא לשנים (9,11). מרגיש שהאיזון החמקמק בין עבודה לבית הוא משימת חיים מאתגרת. אני עובד בטווח ז'אנרים רחב בין עלילתי, דוקו וריאלטי. אוהב לערוך דברים שהייתי שמח לצפות בהם ותמיד מתגעגע לז'אנר שבו אני לא עוסק באותו רגע.
איך הגעת לתחום העריכה?
מאז שרכשתי מצלמת סופר 8 לבר מצווה, הייתה לי תחושה חזקה שאני אמצא את עצמי בתחום, כשאז עריכה הייתה בשבילי הקסם שמתרחש בהעברות גמלוניות מהמצלמה ל-VHS. מאוחר יותר, שניה לפני לימודי קולנוע בבית ברל, החלטתי שאולי עדיף קודם להרגיש איך זה בחיים האמיתיים. אז למדתי בג'אמפ קאט והפכתי לעוזר עריכה, בעיקר של טובה אשר (עורכת.במאית.מנטורית) שבאומץ (אחרי לילות שהייתי מנתח את הטיימליינים שלה) נתנה לי את הברייק הראשון שלי כעורך שותף שלה בסדרת דרמה. משם העניינים התגלגלו.
ספר לנו על פרויקט שהיה משמעותי עבורך והבנת בזכותו משהו חדש על עצמך, או על תהליך העריכה?
בעונה הראשונה של "פאודה" למדתי על כמה שאין לי מושג איך פרוייקט יתקבל. חששתי שהסדרה תיפול בין הכסאות האידיאולוגים. שימנים ישנאו אותה כי היא תיתפס כסדרה פרו פלסטינית ושמאלנים ישנאו אותה בגלל המיליטנטיות היהודית. כשראיתי תגובות אוהדות בפייסבוק אחת מעל השנייה של מישהו עם אייקון של אל עקצה ומישהו עם אייקון של לה פמילייה, הבנתי כמה שאין לי מושג מכלום.
איך אתה ניגש לעבוד על פרויקט חדש? האם יש לך שיטת עבודה מסוימת?
בפרויקטים עלילתיים אני משתדל תמיד להיות מעורב עוד משלב הדראפטים המאוחרים של התסריט (כך שיהיה לי פחות את מי להאשים :-)) , אז אני צופה בחומרים, תוך כדי סידור שלהם על טיים ליין וצביעת כל שוט בצבע אחר (דבר שעוזר לי להתמצא במהירות בחומרים) וסימון מרקרים על רגעים שבלטו לי באופן מיוחד.
שיטת צביעת הקליפים עוזרת מאוד גם בדיאלוג עם במאי בחדר העריכה. מהר מאוד השיחה עוברת ל"יש עוד טייק מהשוט הירוק" ולא מתבלבלים באותיות ומספרים.
אני תמיד אערוך גרסה ראשונה ומהירה על פי התסריט (שלא ילחצו שדברים נעלמו) ובמקביל אני עושה גרסאות אופציונאליות לפי התחושות שלי. לרוב אני משתדל לחזור לקאטים שעשיתי אחרי התיישנות של יום יומיים, כך שעדיין אזכור את הגלם אבל אקבל את הפרספקטיבה הנכונה.
מהם 3 הטיפים הכי חשובים לדעתך בעריכת סדרות פעולה?
בגדול אני לא רואה הבדל גדול בין עריכת אקשן או מתח לכל ז'אנר עלילתי אחר ואפילו לדוקו או ריאלטי. הסיפור צריך להיות מסופר בצורה הכי מדויקת, אפקטיבית ומעוררת רגש. מה גם שסדרות או סרטי אקשן באופן כללי ובארץ בעיקר, הן בעקרון דרמות או קומדיות עם סצנות של אקשן.
1. בסצנות פעולה, כמו בכל יצירה, הדבר הכי חשוב זו נקודת המבט. גם בעריכה הכי מגניבה ובעלת מעוף הכל יראה כמו רצף של שוטים או כראוגרפיה מבורדקת וסתמית אם לא יהיה לצופה עם מי להזדהות.
2. לקחת את הזמן. ככל שהאקספוזיציה של סצנת מתח תהיה ארוכה, המתח יעבוד טוב יותר והאקשן יהיה מתגמל יותר. תמיד כשאני מרגיש שצריך לחתוך אני משתדל להתאפק ולמשוך עוד. קצב הנשימות של הדמות הוא מדד טוב לקצב הסצנה.
3. שימוש בצופים חיצוניים הוא קריטי כשמדובר בסצינה שצריכה תגובה מידית כמו – האם האקשן נראה אמין, האם האנדרנלין זורם בדם של הצופה והאם יצירת המתח אפקטיבית. ההשפעה של מישהו נוסף בחדר תמיד עוזרת לחדד דברים. אם בועז מן (השותף הלא רשמי שלי בפרויקטים רבים) לא זמין ואין מישהו שבמקרה עובר במסדרון, אז אני מוצא את עצמי הרבה פעמים צופה בסצנה שערכתי מכסא אחר או מהספה שבחדר עריכה (תמיד עדיפה ספה).
ספר לנו על 2 קיצורים במקלדת שלך שאתה לא יכול להסתדר בלעדיהם
1. הוספת Key Frame (במקש N) – אני בעצם עורך סאונד בארון שחייב שליטה על כל האלמנטים של הסאונד של הסרט והכפתור הזה עוזר לי מאוד. אפשר לדייק בשביל המיקסר בדיוק את העלייה והירידה של כל אלמנט סאונד בצורה אינטואטיבית וקלה.
2. הורדה והעלאה של קליפים (במקשי החצים למעלה/למטה) – זו אופצייה קריטית בשביל מישהו שאוהב לבדוק אופציות שונות לפני שהוא ננעל על הקאט.
–
ואם אפשר עוד קצת פירוט על חלק מהקיצורים המיוחדים במקלדת שלך?
1. פעולת Jog (במקש 5) – Call me old fashion. אני אוהב את תחושת השליטה המכנית על הטיים לייין ומרגיש שה-Jog נותן את התחושה הזו שדור העורכים שלי לא קיבל.
2. דינמיק פליי – בעיקר בדוקו וריאלטי. חייב לפונקצייה הזו חודשים מהחיים שלי.
טיפ אחרון שהיית שמח לדעת כשרק נכנסת לעולם העריכה?
עריכה חייבת התבוננות רעננה והשחיקה שהחומרים יוצרים אצל העורך היא דרמטית. אם אפשר, מומלץ להניח לדברים לשקוע ולחזור אליהם בהמשך. להיכנס ראש בראש עם סצנה לא תמיד תביא את פריצת הדרך שזמן הבשלה יביא.
ובלוול כללי יותר. יחסי אנוש הם כנראה הכישור החשוב ביותר שעורך צריך. בנועם (מנומק ותקיף) אפשר להשיג כל אג'נדה שיש לך בעשיית הסרט וחשוב לא פחות את הפרוייקט הבא שלך.
אם יש לכם שאלות נוספות לעומרי, אתם מוזמנים לשאול אותו בתגובות למטה או בתגובות לפוסט בפייסבוק שבו הוא מתוייג – ממש כאן.
לקריאת כתבות נוספות בפינה "של מי המקלדת?" – כנסו לכאן.
רוצים גם לקחת חלק או להמליץ על עורכות ועורכים שיכולים להתאים לפינה – דברו איתי