פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם? גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

פתחו את תוכנת האביד תוך כדי קריאה והתנסו במה שאתם קוראים. אהבתם? רשמו לכם בצד, בפתקים בפלאפון, עשו צילום מסך או כל דבר אחר שעובד לכם. רק אל תגידו לעצמכם שבטוח תזכרו את זה, כי לפעמים לזיכרון שלנו יש רצונות משלו (כמה פעמים יצא לכם ללכת מחדר אחד לשני עם משימה בראש. להגיע ולא לזכור למה בכלל הגעתם לשם?).

התבלבלתם?
גם אני, אבל זה למטרה טובה :)

החטיפ החודשי - הכנסת עורכים

רוצים לקבל טיפים לפני כולם? הירשמו לניוזלטר החודשי

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

פוסטים אחרונים

טיפים אחרונים

מאחורי המקלדת עם שי סייג

שי סייג עורך כבר קרוב ל-30 שנה במגוון רב של פרויקטים. בתחילת דרכו המקצועית ערך ב"מסע עולמי", "שישי וחצי" ו"עובדה". משם עבר לערוך את הטלנובלות הישראליות הראשונות – "לגעת באושר", "לחיי האהבה" ו"משחק החיים". לפני כ-4 שנים עבר לוורשה ומאז עורך פרויקטים מרחוק.

בשנים האחרונות הוא עורך בעיקר ריאליטי, כמו "גריז", "רוקדים עם כוכבים", "דה ווייס", "אקס פקטור" "הישרדות", "האח הגדול" ו"מהפכה במטבח". בנוסף, הוא עורך גם קליפים, פרסומות, פרומואים ותקצירים (לאסטים ונקסטים).

שי משתף אותנו כיצד התאהב במקצוע העריכה, איך גילה את הקסם של העריכה במהלך שיעור עם שמי זרחין, מהם הטיפים החשובים בעיניו לעריכה בריאליטי, על השקפת עולמו וכיצד משקיע באפיקים נוספים מלבד עריכה וגם משתף אותנו בשיטות העבודה וקיצורי המקלדת שלו.

 

שי, ספר לנו קצת עלייך

אני שי, בן 48, נמצא בתחום העריכה קרוב ל-30 שנה. אני חושב שיצא לי לערוך כל סגנון אפשרי. המוטו שלי הוא שעורך הוא עורך, וזה לא משנה מה תתן לו. מבחינתי, סרט דוקומנטרי או וידאוקליפ, זה אותו הדבר מבחינת יכולות העריכה.

 

איך הגעת לתחום העריכה?

הייתי תלמיד גרוע למדיי בבית הספר. אמא שלי ראתה מודעה בעיתון לבית ספר לאומנויות. בתמימותי חשבתי ששם יהיה יותר נחמד. למדתי קולנוע 4 שנים, וחרף העובדה שהתמחיתי בעריכה במסגרת הזו, ידעתי מעט מאוד בתחום בסוף התקופה (בעיקר כי זה לא באמת עניין אותי).

כשהגעתי לצבא, נשלחתי לקורס בחיל קשר, ובמקרה גיליתי שישנה יחידת הסרטה, ומיד קפצתי ואמרתי שלמדתי קולנוע ועריכה (לא שבאמת ידעתי משהו, אבל זו היתה דרך להינצל מקורס מטופש). עם קבלתי ליחידה, נאלצתי באמת ללמוד "את העבודה". חדר העריכה היה ענק, עם מכשור עתיק (3/4 אינצ'), עם אלפי כפתורים עליהם נאלצתי להשתלט בכוחות עצמי.

בסופו של דבר יצאתי עורך והתאהבתי במקצוע.

עם היציאה לאזרחות, ההשתלבות בתחום היתה מיידית וקלה יחסית.

 

ספר לנו על פרויקט שהיה משמעותי עבורך והבנת בזכותו משהו חדש על עצמך, או על תהליך העריכה?

בסרט גמר שערכתי בבית הספר, המורה הדגול שמי זרחין לקח סצנה אחת, ושם אותה במקום לגמרי אחר בסרט, שנתן לה משמעות אחרת והקשר אחר, וגם את הסצנה שאחריה היא טענה במשמעות שונה. אז התחלתי להבין את הקסם של העריכה ואיך היא יכולה לשנות כל כך הרבה באופן הצגת הסיפור.

 

אתה חי כבר כמה שנים בוורשה ועובד מרחוק על תוכניות ריאליטי בארץ, איך עושים את זה? ואיזה טיפים תוכל לתת למי שעומד לעשות את זה בפעם הראשונה?

העבודה מרחוק אינה מתאימה לכל סוג של פרויקט, בעיקר כתלות בכמות החומרים המצולמים. כדי לעשות זאת, החומרים (הפרויקט כולו או פרק ספציפי) נשלחים אליי בדואר לוורשה. בדרך כלל מדובר בדיסק קשיח אחד או שניים.

אני שולח במייל תוך כדי עבודה BIN עם סיקוונס, מדובר בקובץ בגודל של מאות K בודדים. לעיתים כשיש תיקונים שולחים לי מייל עם הערות, וחוזר חלילה.

בנוסף, צריך מוסר עבודה ומשמעת, כי לא לכל אחד מתאים חופש הפעולה שמצוי בעבודה מהבית. עבורי, זה כיף גדול להתאים את משמרות העריכה לאורחות חיי, בין היתר השכמה מאוחרת ועבודה לתוך השעות הקטנות של הלילה. היו מקרים בהם במהלך פרויקט יצאתי לחופשה הרחק מהבית, ולקחתי איתי את הלפטופ והמשכתי לעבוד גם במלונות וצימרים.

האתגר הגדול באופן עבודה זה הוא מוסר העבודה, כמו גם לעבוד לבד, בלי שיש לך במאי או עורך תוכנית להתייעץ איתם.

גם כשהייתי באולפנים בארץ, לרוב הייתי עובד לבד, ולכן מסגרת העבודה בבית לא היתה בגדר שינוי משמעותי ממה שהייתי רגיל אליו בארץ.

 

מה 3 הטיפים החשובים ביותר בעינייך לעריכת ריאליטי?

1. מהירות – לזהות את הסיפור המעניין ביותר מתוך בליל החומרים במהירות האפשרית.

2. טיפ שנכון לכל סוג של עריכה – להניח חומרים על הטיימליין, בלי לחשוב הרבה, כל מה שנראה נכון, ואח"כ לראות את הכל כרצף ולתקן.

3. עבורי המוזיקות מאוד חשובות, וקובעות את אופי הסצינות. תמיד טוב לנסות להפתיע עם המוזיקות, מאשר ללכת על הצפוי והבנאלי.

 

איך אתה ניגש לעבוד על פרויקט חדש? האם יש לך שיטת עבודה מסוימת?

אני צופה בכל החומרים בפליי מהתחלה עד הסוף, כולל כל המצלמות בגרופים ואת ערוצי הסאונד בנפרד, כי לפעמים הסיפורים נמצאים בצד, במקום ובזווית לא צפויים. תוך כדי אני מסמן מרקרים על כל מה שנראה לי חשוב מבחינת תוכן או ויזואל.

בסופו של התהליך הזה אני מכיר כל פסיק בחומר ולפעמים תוך כדי עבודה אני נזכר בדברים שראיתי שפתאום משתלבים לי טוב במקום אחר.

 

שתף אותנו באפיקים הנוספים שאתה משקיע בהם מעבר לעריכת וידאו

אחרי כמה שנים טובות בריאליטי באיזשהו שלב כבר הרגשתי קצת שחוק, שאני עובר מפרויקט לפרויקט, הבנתי שאני לא רוצה להמשיך כל חיי במרוץ העכברים הזה (למי שמכיר את הספר "אבא עשיר, אבא עני") והחלטתי להשקיע בתחום הנדל"ן, כדי להיות חופשי יותר כלכלית.

כיום הלחץ הכלכלי והצורך לרדוף אחר פרוייקטים ירדו משמעותית וגם אם אני לא עובד כמה חודשים, אני יכול לחיות עם זה טוב.

מעבר לכל, אני חושב שהעתיד נמצא באינטרנט וברשתות החברתיות. לכן פתחתי ערוץ YouTube בשם The lazy Traveler שמשלב שני דברים שאני אוהב מאוד – לטייל ולערוך. אני מקווה שבעתיד האפיק הזה יהפוך לרווחי.

 

ספר לנו על 2 קיצורים במקלדת שלך שאתה לא יכול להסתדר בלעדיהם

* מאחר ואני עובד הרבה עם שינויי מהירויות, שמתי לי קיצור על מקש N של Fit to fill.

* על הכפתורים של Page Up ו-Page Down שמתי את Previous in Group ו-Next in Group בהתאמה, כך שתמיד כשאני רוצה להחליף זוויות על הטיימליין, אני עושה זאת בשניה.

* בנוסף – במקש H שמתי Color Correction מאחר ופעמים רבות אני מוציא ללקוח מוצר שלם, אני עושה גם תיקוני צבע תוך כדי עבודה.

 

טיפ אחרון שהיית שמח לדעת כשרק נכנסת לעולם העריכה?

כדי להצליח בתחום, צריך לשים את החיים בצד, ולעבוד ימים כלילות.

האם הייתי עושה את זה שוב? כנראה שכן.

 

* אם יש לכם שאלות נוספות לשי, אתם מוזמנים לשאול אותו בתגובות למטה או בתגובות לפוסט בפייסבוק שבו הוא מתוייג – ממש כאן.

* לקריאת כתבות נוספות בפינה "מאחורי המקלדת" – כנסו לכאן.

* רוצים גם לקחת חלק או להמליץ על עורכות ועורכים שיכולים להתאים לפינה – דברו איתי

איך אתם יותר אוהבים להתעדכן? במייל או בפייסבוק?

רוצים להירשם לניוזלטר ולקבל מייל
אחת לחודש עם כל הטיפים החדשים?

חושבים שהמאמר יכול להועיל לעורכות ועורכים אחרים? שתפו אותם :)

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק
כדי להתעדכן כשעולה תוכן חדש

כתיבת תגובה

רוצים לקבל טיפים לפני כולם?

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?
אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

מכירים את זה שעורך או עורכת מחדר העריכה ליד מגלים לכם טיפ שמייעל לכם את העבודה?

אז זאת בדיוק המטרה של האתר – הירשמו לניוזלטר וקבלו מייל חודשי עם טיפים ומאמרים חדשים

סגירת תפריט